HA Almen er en bred erhvervsøkonomisk uddannelse med både matematiktunge fag såsom statistik og lidt blødere fag såsom organisationsanalyse. Der er en generel konsensus blandt de studerende om, at det hovedsageligt er de kvantitative fag, som er de mest interessante. Jeg er dog uenig heri, da et fag som organisationsanalyse i høj grad fangede min interesse. Denne store variation af fag gør HA Almen spændende, da man løbende bliver bevidst om ens egne interesseområder, og dermed løbende bliver mere og mere afklaret i ens kommende valg af kandidatuddannelse. Denne store variation af fag med både kvantitative og kvalitative fag gør, at man undgår at gå død i matematikken og dermed undgår at miste motivationen.
På HA Almen er der en høj grad af tværfaglighed blandt især de kvantitative fag, hvor emner går på tværs af flere fag, hvilket fra mit synspunkt gør studiet interessant. Sammenhængene mellem fagene er tydelige, selvom at fagene er vidt forskellige.
Forelæserne har erfaring fra erhvervslivet, og det mærkes tydeligt, at underviserne brænder for deres fag. Den passion og det engagement, som underviserne udviser, gør ligeledes uddannelsen spændende. Underviserne relaterer pensum til virkelighedsnære problemstillinger, hvilket gør fagene interessante, da man bliver bevidst om, at teorien rent faktisk kan anvendes i praksis. Et eksempel herpå kunne være lineær programmering i faget Managerial Economics, hvor man løser optimeringsproblemer under hensynstagen til knappe ressourcer.
På HA Almen er der et stort antal eksamener, da de fleste fag på HA Almen har en eller flere midtvejseksamener/delprøver eller obligatoriske opgaver forud for den afsluttende eksamen. Igennem hele semestret er man underlagt et stort arbejds- og tidspres, da man konstant læser til eksamen i løbet af semestret samtidig med, at undervisningen i de andre fag fortsætter, hvilket er særdeles hårdt og udfordrende. Fordelen ved et stort antal eksamener er dog, at man igennem hele semestret bliver holdt til ilden og dermed undgår, at man kommer bagud i et fag eller kommer til at skubbe alt arbejdet til eksamensperioden sidst på semestret, hvilket er behjælpeligt, da det kan være svært at indhente manglende læsning grundet pensummets omfang. Fordelen ved et stort antal deleksamener er tillige, at man hurtigt vænner sig til at gå til eksamen uden at blive alt for nervøs. Karakteren er et vægtet gennemsnit af de karakterer, som man opnår i de respektive delprøver, hvilket mindsker en stor del af forventningspresset inden hver enkelt eksamen, da gode og knap så gode karakterer i et fag opvejer hinanden.
På HA Almen bruges tal og matematik i ca. 65% af alle fagene, hvorfor man bør besidde lysten til at beskæftige sig med praktisk anvendelse af matematik som et redskab til besvarelsen af virksomhedsspecifikke problemstillinger. Udover den store mængde matematik på uddannelsen, så kan det også være en stor udfordring, at hovedparten af det faglitterære materiale er på akademisk engelsk, hvilket kræver tilvænning.
På HA Almen og CBS generelt er der meget selvstudie, hvilket kræver, at man som studerende tager ansvar for egen læring, hvilket kan være en stor omvæltning efter gymnasiet. Der er som udgangspunkt ikke mødepligt til undervisningen på CBS, og den enkelte studerende er derfor selv ansvarlig for at møde op til undervisning og få læst pensum. Du bliver kun bedømt til eksamen. Dine karakterer bliver ikke påvirket af hverken fremmøde, eller hvor aktiv du er i undervisningen. Der er ca. 12-18 undervisningstimer om ugen, mens resten er selvstudie, hvilket kræver selvdisciplin. Det forventes, at du forbereder dig til undervisningen, og at du deltager aktivt – for din egen skyld, ikke din undervisers. Hvad og hvor meget du lærer afhænger derfor udelukkende af den indsats, som du selv yder.
Jeg frygtede, at det faglige niveau var alt for højt til, at jeg kunne følge med, men dette kan jeg blankt afvise. Niveauet er højere og pensum større, men man bygger oven på den viden, som man allerede har tilegnet sig, hvilket gør, at det bliver en naturlig overgang fra gymnasiet til universitetet. For mig var det dog en mental udfordring at skulle indse og acceptere, at det ikke er muligt at læse hele pensum, og at man ikke kan få topkarakterer i alt. Som studerende på CBS er man nødsaget til at prioritere. Formålet med at læse er at udvikle en forståelse at studere videre ud fra, og meningen er ikke, at man skal kunne huske hele pensum. Det vigtige er at kunne trække det mest relevante ud af pensum.